Spojení mezi tchaj-ťi čchüan a čínskou medicínou
T chaj-ťi čchüan a čínská medicína vycházejí ze stejné filozofie. Ve skutečnosti neexistuje rozpor mezi filozofií a moderní medicínou. Říká se, že „člověk nezíská nic z tréninku bojového umění, pokud necvičí gong (kung)“. V této souvislosti představuje kung základní bojové dovednosti spolu s nej-kungem (neigongem), tj. vnitřní prací ke kultivaci zdraví.
V kruzích tradičních bojových umění je ve veliké vážnosti zásada, že člověk musí propojit bojové umění a medicínu, a předpokládá se, že dobrý bojovník rozumí medicíně a měl by znát metody péče a rozvoje. Do tchaj-ťi čchüan byla zahrnuta řada starých čínských metod pro udržení zdraví. Patří sem tao-jin (daoyin), tj. směrování a vedení čchi, a dechové techniky (nadechování a vydechování) tchu-na (tu-na). Proto řada jeho pohybů vychází z technik tao-jin a dýchání je přizpůsobeno tomu, aby splňovalo regulační metody tchu-na.
Řadu příkladů z taoistické tradice lze vztáhnout na tchaj-ťi čchüan: zdravotní cvičení mistra Čuang-c´ (Zhuangzi) „medvědí šplhání a ptačí protahování“* trefně popisují dané pohyby; učení mistra Lao-c´ (Laozi) o „získání převeliké jemnosti“, „nastolení klidné mysli“ a „koncentraci čchi k dosažení měkkosti“ můžeme také částečně vztáhnout k postoji wu-ťi (wuji) a dodržení pěti prvků/fází v sestavě tchaj-ťi.
* Pozn.: původní frazém mistra Čuang-c´ zní: xiong jing niao shen, 熊經鳥伸. Tedy medvěd šplhá (po stromě) a pták si protahuje (nohy). Považuje se za odkaz na dobové tao-jin (daoyin) − předchůdce čchi-kungu (qigongu).
Mnoho zastánců tchaj-ťi čchüan dobře ovládá čínskou medicínu, podobně se mnoho lékařů čínské medicíny zabývá studiem tchaj-ťi čchüan. Jejich filozofie a metody mají četné společné rysy, což přirozeně vede k jejich propojování. Dnes je v nemocnicích, ozdravovnách a domovech pro seniory tchaj-ťi čchüan součástí bezplatné léčebné péče − dobrý příklad toho, jak lze starou cvičební metodu uplatnit v moderním prostředí.
S ohledem na výše řečené je důležité používat správnou metodu a zároveň vytvářet srovnávací studie. Je nevědecké, pokud člověk tvrdí, že netrpí žádnou nemocí jen proto, že cvičí tchaj-ťi čchüan. Pokud není metoda cvičení správná, pak nemůžeme dosáhnout dobrých výsledků. Proto by mělo být tchaj-ťi čchüan trénováno vědeckým způsobem a při našem studiu tohoto tradičního umění posilujícího zdraví bychom se měli vyhnout nepravdivým a nerealistickým očekáváním/tvrzením.
Staré čínské techniky na podporu zdraví jsou pokladem, přesto se setkáme také se záměrným mysticismem a podvody. Příkladem může být dřívější důraz na „nesmrtelnost“, dalším je rigidní a zjednodušující spojování „pěti prvků“ a „osmi trigramů“ s lidským tělem. Aby člověk měl ze cvičení plný prospěch, musí zkoumat a rozlišovat mezi tím, co je pravdivé a co je nesprávné. Pokud cvičenci tchaj-ťi čchüan chtějí být dobří, měli by se také naučit léčebné teorie, obzvláště teorii čínské medicíny, např. se zabývat studiem drah a meridiánů, teorií jin-jang apod.
Text: Jü Kung-pao (Yu Gongbao)
Zdroj: The Link Between Taijiquan and Chinese Medicine − Yu Gongbao (zveřejněno v Chen Taijiquan: Masters and Methods autorů Davidine Siaw-Voon Sim a Davida Gaffneyho)
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Popořte nás