Psychický a emocionální stav a fyzická kondice v tchaj-ťi čchüan
K omplexní trénink zajišťuje rovnováhu mezi vnitřním a vnějším, vyvažuje fyzickou a duševní stránku.
Tchaj-ťi čchüan se podobá každému jinému bojovému umění v tom, že dosáhnout použitelných dovedností stojí velké úsilí. To je zachyceno například v následujících rčeních: „usínáte s bolavýma nohama a probouzíte se s bolavýma nohama“, „polykání hořkosti“ atd. Usilovný trénink však zdaleka není to jediné. Očividnými důsledky intenzivního tréninku jsou výdej a úbytek energie, fyzická zranění a poškození těla cvičence a občas pocity vyčerpání a beznaděje.
Většina tradičních bojových systémů přidává jako protiváhu k těmto negativním aspektům cvičení, která pomáhají tělu se regenerovat a nabrat sílu – cvičení jakými jsou čan čuang (zhan zhuang) – stát jako strom, různé formy meditace ve stoje, vsedě a dokonce vleže, masáže, dechová cvičení apod. Aby však bylo zcela jasno, tyto metody nebyly nikdy určeny jako náhrada intenzivního tréninku, nýbrž jako jeho doplněk.
Nedávno zesnulý velmistr Feng Č‘-čchiang (Feng Zhiqiang) shrnul rovnováhu mezi tréninkem a regenerací následovně: „Tchaj-ťi kung-fu je výsledkem kombinace tréninku a péče (regenerace), kdy péče je stěžejní.“ Optimální výkon je možný, jen pokud jsou všechny síly v těle v rovnováze, takže je zapotřebí kultivovat a rozvíjet všechny aspekty.
Dále uvedl, že pevné zdraví je nutným základem, bez něhož nelze o žádném kung-fu uvažovat.
Tchaj-ťi čchüan trénuje dovednosti a odolnost
V knize The New Toughness Training for Sports zkoumal přední sportovní psycholog James E. Loehr duševní a fyzické faktory, které ovlivňují výkon člověka na nejvyšší úrovni. Zaměřil se obzvláště na psychický a emocionální stav a fyzickou kondici a stejně důležitou (ne-li důležitější) potřebu aktivně se věnovat zotavování v těchto třech uvedených oblastech. „Na nejzákladnější úrovni je zotavování jednoduše cokoli, co způsobuje znovunabytí energie…“ Je nezbytné rovněž pochopit, že regenerace se týká tří oblastí – fyzické, duševní a emoční (jedná se přesně o tytéž tři oblasti, na něž je zapotřebí klást důraz, pokud chce bojovník tchaj-ťi dosáhnout zlepšení a růstu).
Nejběžnější znaky zotavení, které Loehr identifikoval v každé oblasti, zahrnují (nejsou však omezeny pouze na ně):
- fyzické zotavení: snížený pocit hladu, žízně, spánku, napětí; nižší srdeční a tepová frekvence; nižší krevní tlak, svalové napětí a činnost mozkové aktivity;
- emoční zotavení: pocity emocionální úlevy; výraznější pozitivní pocity pohody, radosti, dobré nálady a štěstí; slabší negativní pocity hněvu, strachu a marnosti; větší pocit sebenaplnění;
- duševní zotavení: pocity duševní úlevy, kam patří například pocit klidu; pocit mentálního zpomalení.
Vraťme se k tchaj-ťi čchüan – některé lidi přirozeně přitahují fyzické aspekty cvičení a užívají si potu a dřiny, zatímco jiní upřednostňují tišší a meditativnější stránky. Obojí je potřebné a každý komplexní tréninkový přístup musí brát v potaz mnohost příznačných rysů, které se dotýkají vnitřních i vnějších stránek. Koneckonců cílem je, spolu s rozvojem dovedností, stát se fyzicky, duševně a emočně silnějším a odolnějším. Závěrečné slovo patří Loehrovi, který po celý život koučoval nejlepší světové špičky, aby dosáhly vrcholového výkonu například v boxu, rychlobruslení, golfu, tenisu atd., a který končí slovy:
„Všechno – mysl, tělo, duch, myšlenky, pocity, emoce jsou součástí téhož nepřetržitého života. Nejsou odděleny, ani je oddělit nelze.“
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Podpořte nás