Jin a jang v tchaj-ťi čchüan
V šechny pohyby v tchaj-ťi čchüan se skládají z neustálých mnohačetných proměn prvků jin a jang (více či méně výrazných). Proto je podstatou trénování tchaj-ťi čchüan proces, v němž se lidské tělo (a mysl) vypořádává se změnami a rozvíjením těchto dvou doplňujících se pólů.
A co je nutné ke kultivaci jinu a jangu v tchaj-ťi čchüan?
Lidé často velmi zjednodušeně považují za jang tu stranu, na níž je váha/je plná, jin je naopak prázdná/bez váhy; ruka sevřená do pěsti je jang a uvolněná jin; úder nebo kop jsou projevy jangu a podobně. Ve skutečnosti neodpovídá tento pohled teoriím tchaj-ťi.
Přítomnost obou prvků (jinu i jangu) musí být neoddělitelnou součástí pohybu, který provádíme, jeho děje i funkce.
Musí zahrnovat všechny složky fyzického těla – hlavu, trup, končetiny, kosti, klouby, šlachy, vazy, kůži atd. – a zároveň ohýbání a narovnání, otevírání a zavírání, spojování a vrstvení, pohyb dovnitř a ven, vzestup a pokles, které jsou řízeny mentálními procesy.
Prvek jin se projevuje, když ze všech složek těla a mentálních procesů řízených záměrem i (yi) a provázených čchi (qi) postupně zmizí napětí, ztuhlost a neohrabaná síla a objeví se klidné, trvalé a příjemné uvolnění doprovázené určitou mírou stability a potřebné síly.
Prvek jang se projevuje, když se všechny části těla a mentální procesy řízené záměrem i (yi) a doprovázené čchi (qi) naplní, podobně jako když se šíří voda, která přirozeně teče ve směru gravitace; a stejně jako když nafukujeme balon, postupně vzrůstá tlak. Plnohodnotný „jang“, jež by měl být součástí tchaj-ťi čchüan, se vyznačuje elastickým napětím, váhou a tíží; je poddajný a silný.
Jin v tchaj-ťi čchüan je lehký a živý, ale zároveň je schopen se kdykoli změnit v nehybnou opěrnou sílu. Podobně je schopen se jang v tchaj-ťi čchüan okamžitě přeměnit z hrubé tělesnosti do nehmotné formy.
To je to, co je v teorii tchaj-ťi čchüan popisováno jako „uvnitř jin se nachází jang“, „uvnitř jang se nalézá jin“.
Tyto doplňující se protiklady se neustále proměňují a přechází ve svůj opak. Nejsme-li schopni dosáhnout uvolnění a váhy/plnosti, ohýbání a napínání, otevírání a zavírání a (což je rozhodující) bez vybudování vlastního „napětí“ těla – tzv. pcheng ťin (peng jin), tj. pruživé síly – se jin a jang v těle neprojeví.
Zdroj: Yin and Yang – Chinese Whispers
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Podpořte nás