Jak najít dobrého učitele tchaj-ťi (a nejen tam)
V ětšina textů o tchaj-ťi čchüan uvádí jako první pravidlo nezbytné pro ovládnutí tohoto bojového (relaxačního, meditačního, kondičního a zdravotního) umění nutnost najít si dobrého učitele. Ale jak se pozná dobrý učitel a kde ho najít? Odpověď je poměrně jednoduchá, i když vás asi moc neuspokojí… těžko.
Waysun Liao ve své knize Klasické tchaj-ťi říká:
„Jak se pozná kvalifikovaný učitel a kde je k mání? Přečtěte si nějakou dobrou knihu o tchaj-ťi. Ale knih o tchaj-ťi, ať už v angličtině nebo čínštině (natož v češtině 😉 ), je poskrovnu – nehledě na to, že ani ti nejznámější instruktoři nemusejí být dostatečně kvalifikovaní (což bývá dost časté), a naopak kvalifikovaný učitel se může nacházet v postavení, které mu neumožňuje předávat své dovednosti druhým.“
A tak pokud vás tchaj-ťi čchüan zajímá a chcete se ho dobře naučit, nezbývá než se chytit obecných pravidel, které charakterizují kvalitního učitele. Navíc platí, že kromě dovedností týkajících se příslušného oboru, je pro učitele vnitřních umění (k nimž tchaj-ťi čchüan bezesporu patří) zásadní jeho vnitřní morální a duchovní pokročilost. Neboť ta podle mého názoru ovlivňuje hloubku, do které je schopen se v dané oblasti „ponořit“.
Které skutečnosti zvažovat při výběru učitele?
Na prvním místě stojí teoretické vědomosti a praktické dovednosti. Pokud toho učitel umí málo, těžko vás naučí hodně. V minulosti se v Číně stavěla podia, na nichž mohl bojovník vyzvat soupeře, aby se s ním utkali. Ten, kdo porazil všechny ostatní, byl považován za nejlepšího a o studenty neměl nouzi. Dnes, kdy podia nestavíme a navíc většinu lidí zabývajících se tchaj-ťi čchüan zajímá spíše jeho zdravotně-relaxační stránka, se vítěz hledá jen těžko.
Zvažte, jestli vás zajímá více meditační aspekt a uvolnění, potřebujete zlepšit kondičku, posílit zdraví, baví vás vystupovat před ostatními nebo jste soutěživý typ. Vyberte si školu, která se zaměřuje na aktivity shodující se s vašimi potřebami či přáními. Nehledě na to, co škola nabízí, by na vás měl učitel tchaj-ťi čchüan působit zdravým dojmem: měl by být vitální, psychicky vyrovnaný a celkově zdravý. Neboť to jsou devizy, které vám cvičení má přinášet.
Kromě toho, že učitel má co předávat, musí být také ochotný a schopný se s vámi o své vědomosti podělit, musí vás být ochoten a schopen učit. Dobrý učitel se pozná podle toho, že vychovává mistry a nejen žáky.
Nemá strach, že mu druzí „přerostou přes hlavu“ a budou lepší než on. Neschovává si trumfové eso v rukávu jen proto, aby zůstal napořád vítězem. Selektuje předávané informace podle úrovně studenta, nikoli podle jeho oblíbenosti, servility či poslušnosti.
Učitelem se člověk rodí, má to takříkajíc v genech. Nestačí získat „papír“ o absolvování pedagogického minima nebo školy, tím jste se stali možná člověkem s příslušnou kvalifikací, nikoli dobrým učitelem. Pedagogické a odborné vzdělání vám dá základ a obecný přehled, ale nejspolehlivější je „vnitřní radar“, který napoví, jak s daným studentem pracovat, jak mu vědomosti co nejefektivněji předávat. Co žák, to jiný přístup. Bez výjimky! Na někoho se musí zhurta, jiný potřebuje vlídné zacházení.
Učitel s velkým „U“ neodříkává naučené formulky neustále dokola, naopak je schopen improvizovat, je kreativní a vnímavý, na jednu otázku vám poskytne řadu odpovědí, protože věci důkladně rozumí a dovede ji přiblížit z mnoha stran a úhlů.
„Osvícený“ učitel je schopný respektu vůči sobě i svým studentům. Váží si svého času, svých dovedností, rád je předává těm, kteří o ně projeví zájem. Váží si toho, že se žáci svěřili do jeho péče a bere je jako sobě rovné. Při výuce se neposmívá jejich nezdarům, nezesměšňuje je před druhými ani si na nich neventiluje své nálady či problémy. Tyto způsoby jsou jen známkou nízkého sebevědomí, malé duchovní pokročilosti či nelásky k učitelskému povolání. A protože platí „jaký učitel, takový žák“, vezměte včas nohy na ramena, nechcete-li se takovému učiteli podobat.
Dobrý učitel drží nad svými svěřenci ochrannou otcovskou (či mateřskou) ruku, snaží se jim pomáhat, intuitivně je koriguje tak, aby šli cestou, která je pro ně nejschůdnější či nejpřínosnější. Je tolerantní a trpělivý. Vede je k samostatnosti a nevytváří závislosti, neboť ví, že on je jen prostředníkem a každý člověk má stát pevně na svých vlastních nohách.
Dobrý učitel na sobě neustále pracuje a jde dobrým příkladem. Cesta nikdy nekončí a v každém okamžiku je možné se něco dalšího naučit, dostat se do větší hloubky či vidět více detailů. Proto bádá, zkouší a nechává si čas také na svou vlastní praxi a sebezdokonalování. Vlastním příkladem pobízí a inspiruje žáky mnohem více, než když se jeho skutky a slova neshodují, když chce po druhých to, čím se sám neřídí.
Počítejte s tím, že žádný učitel není dokonalý. Vždyť jsme jen lidé se svými slabinami a nedostatky!
Ale „čím je kámen ryzejší, tím cennější klenot se nám nabízí.“
Pokud chcete opravdu proniknout do tajů tchaj-ťi čchüan, nezbývá, než se vydat za poznáváním učitelů a škol „po čichu“. Dejte si na čas a ptejte se ostatních, poslouchejte jejich doporučení a zkušenosti, zjistěte si, jakou mají učitelé a školy pověst. Neleňte a navštivte různá místa, pozorujte chování učitelů i žáků, jejich vzájemnou interakci, vnímejte celkovou atmosféru. Tchaj-ťi čchüan by mělo přinášet rovnováhu, klid a harmonii, zdraví, sílu, flexibilitu, přirozenost, svobodu… pokud tyto aspekty najdete, jste na správném místě.
Hodně štěstí při hledání!
Alena Koutecká
Ahoj Alenko s tím se nedá než souhlasit jen to ne přehnat s tím navštévováním rúzných škol a učitelú abychom se pak nestali takovými tajtí turisti.Karel👍
Myslela jsem tím spíš, abychom si na začátku udělali dobrou sondu, ne abychom pendlovali od školy ke škole 😀