Pojednání mistra Čang San-fenga (cca 1200 n.l.)
„N esmrtelný“ Čang San-feng (Chang Sanfeng) je považován za tvůrce taoistického (wu-tangského) cvičebního systému tchaj-ťi čchüan. Mnich Čang San-feng, žijící za dynastie Sung ve 12. století*, pozoroval na dvorku boj jeřába s hadem. Jeřáb nebyl schopen nad mrštným hadem zvítězit a celý souboj byl pro Čang San-fenga zjevením principu překonání tvrdého měkkým. Vyvinul tedy systém tchaj-ťi čchüan, který vyjadřuje principy Knihy proměn I-ťing (Yijing). Tolik vyprávění legend… (více se o postavě Čang San-fenga dozvíte v článku: Taoista Čang San-feng, Souboj ptáka s hadem)
* uvádí se také dynastie Jüan (1280−1368)
Jakmile se začnete hýbat, celé tělo musí být lehké a pružné.
Každá část vašeho těla musí být propojená s každou další částí těla.
Vnitřní energie by se měla rozepnout a rozvibrovat jako údery do bubnu.
Duch by měl být soustřeďován směrem do centra vašeho těla.
Když cvičíte tchaj-ťi, vaše cvičení musí být dokonalé, bez jakýchkoli chyb.
Forma by měla být uhlazená, bez náznaků nevyváženosti, a plynulá, bez jakýchkoli přerušení.
Vnitřní energie čchi je zakořeněna v chodidlech, prochází nohama, je řízena z pasu
a nakonec putuje zády do paží a konečků prstů.
Když přemísťujete čchi z chodidel do pasu, tělo musí pracovat tak, jako by všechny jeho části byly jeden celek. To vám umožňuje volně se pohybovat dopředu a dozadu a kontrolovat přitom rovnováhu a pozici. Opomenutím toho ztrácíte kontrolu nad celým tělesným systémem. Jediný způsob nápravy tohoto problému spočívá v přezkoumání pozice.
Uplatňování těchto principů (pozn.: tělesná a duševní koordinace těla a všech jeho částí)
umožňuje plynutí pohybu tchaj-ťi v kterémkoliv směru. Dopředu, dozadu, doprava a doleva.
Ve všech uvedených případech (pozn.: při jakémkoliv pohybu) musíte upřednostňovat využití mysli, která kontroluje vaše pohyby, namísto pouhého používání vnějších svalů. Měli byste také uplatňovat princip protikladů tchaj-ťi: když se pohybujete směrem nahoru, mysl si musí být vědoma pohybu dolů, když se pohybujete dopředu, mysl musí uvažovat také o pohybu vzad, když se posouváte na levou stranu, mysl musí současně zaznamenávat pravou stranu – což znamená, že když mysl stoupá, zároveň také klesá.
Tyto principy, vztahující se k pohybu tchaj-ťi stejným způsobem, jakým se vykořeňuje objekt
– tedy boří se jeho základna, mají za následek rychlejší porážku objektu.
Vedle toho, že od sebe oddělíte pozitivní a negativní, měli byste také přesně lokalizovat prázdné a plné. Když je celé tělo integrované a všechny jeho části jsou navzájem provázané, stává se rozsáhlým propojením pozitivních a negativních energetických jednotek. Každá tato pozitivní nebo negativní jednotka by měla být propojena s každou další jednotkou, a zaručovat pevnost této vazby.
V dlouhých formách by se mělo vaše tělo pohybovat jako rytmický tok vody v řece nebo jako vlnění oceánu.
V dlouhé formě se pohyby odražení, zavinutí, stlačení, odstrčení, stažení, rozdělení, úder loktem a úder ramenem, nazývají jako formy osmi trigramů (pa-kua) a vymezují osm směrů. V pozicích čili v pohybu dopředu, dozadu, napravo, nalevo a do středu se jim říká kroky pěti prvků. Odražení, zavinutí, stlačení a odstrčení se nazývají čtyři hlavní směry. Stažení, rozdělení, úder loktem a úder ramenem – to jsou čtyři diagonály. Směry dopředu, dozadu, napravo, nalevo a do středu jsou zvány kov, dřevo, voda, oheň a země. Když toto vše zkombinujete, dostanete třináct základních forem tchaj-ťi.
Zdroj: Klasické tchaj-ťi – Waysun Liao
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Popořte nás