Pojednání mistra Wang Cung-jüe (1600 n. l.)
K olem místa a času života mistra Wang Cung-jüe je řada dohadů. Pocházel nejpravděpodobněji z provincie Šan-si a narodil se nejspíše v prvních letech vlády císaře Čchien-lunga (1736–1796). Dosáhl minimálně druhého stupně císařských zkoušek, stupně kung-šeng. Mohl tedy vyučovat a sloužil jako záloha pro nižší střední funkce.
Pobýval v Luo-jangu a později v Kchaj-fengu, které jsou od Čchen-ťia-kou, tj. vesnice, odkud tchaj-ťi čchüan pochází, odděleny pouze povodím Žluté řeky. Proto se usuzuje, že se zvídavý mistr Wang právě během tohoto svého pobytu seznámil s tradicí tchaj-ťi čchüan z Čchen-ťia-kou. Dobově byl asi současníkem Čchen Čchang-singova (1771–1853) otce Čchen Ping-žena a strýců Čchen Ping-čchia a Čchen Ping-wanga, kterým se v kraji přezdívalo „Trojice hrdinů“.
Klíčovým dílem mistra Wang Cung-jüe je „Teorie tchaj-ťi čchüan“, v níž vychází ze „Souhrnných spisů mistra Čou“, což je soudobý výklad obrazce tchaj-ťi filozofa Čou Tun-i (1017–1073). Pravděpodobně nebyla napsána před rokem 1757. Odhaduje se, že Wang Cung-jüe byl obeznámen s tradiční sestavou Dlouhá pěst o sto osmi technikách a s tlačením přes ruce (tchuej-šou), o čem svědčí pasáže v jeho pracích a věta:
„Dlouhá pěst je jako Dlouhá řeka a veliké moře, vlna za vlnou bez konce.“
(Zdroj: Umění tchaj-ťi čchüan – Vít Vojta)
(Existuje domněnka, že toto pojednání napsal mistr Wang Cung-jüe, učitel Čchen Čchang-singa)
Tchaj-ťi se rodí z nekonečna. Tam leží původ kladu a záporu.
Když je tchaj-ťi v pohybu, kladné a záporné se od sebe odděluje,
když se tchaj-ťi zastaví, klad a zápor se sjednotí.
Když cvičíte tchaj-ťi, přílišná snaha je stejně špatná jako její nedostatek.
Je-li tělo v pohybu, měly by tyto pohyby opisovat oblouk.
Je-li protivníkova strana tvrdá, přizpůsobte svou vlastní tak, aby se stala měkkou. Tomu se říká „následování“.
Jestliže se váš protivník pohybuje a vy se na něj nalepíte, přičemž následujete směr jeho pohybu,
říká se tomu „přilepení“.
Poté dokážete „sledovat záměr“ svého protivníka.
Pohybuje-li se váš protivník rychleji, jste rychlejší i vy, pokud zpomalí, zpomalíte taky,
a tím kontrolujete jeho pohyb.
Nezávisle na akcích protivníka zůstává princip vaší odpovědi stejný.
Jakmile si osvojíte tento druh pohybu, porozumíte své vnitřní síle.
Poté, co porozumíte vnitřní síle pohybu, můžete přistoupit k teorii hlubokého vědomí.
Hluboké vědomí se vyvíjí na základě dlouhodobého cvičení.
Bez této průpravy, trvající delší časové období, nemůžete dospět k pochopení.
Při cvičení tchaj-ťi byste měli mít uvolněný krk a zavěšenou hlavu.
Vnitřní síla by měla klesnout do spodní části břicha.
Musíte být zakotveni ve svém středu. Nenaklánějte se do žádného směru.
Při pohybu by se měla neustále střídat prázdnota a plnost.
Pokud zatížíte levou stranu, pravá by měla zůstat bez váhy.
Pokud spočívá váha na pravé noze, měli byste odlehčit levou.
Jestliže cítíte váhu těla na pravé straně, levá strana těla by se měla vytrácet.
Váš protivník by měl mít pocit, že hledí-li nahoru, vnímá vás větší, než jste, hledí-li dolů, vnímá vás nižší.
Když se pohybuje dopředu, měl by mít pocit, že jste nedosažitelní,
a když couvá, měl by mít pocit, že nemá kam utéct.
Citlivost vašeho těla musí být taková, abyste vnímali i závan nejjemnějšího pírka, které se blíží k vaší kůži.
Ani komár se neodrazí od vašeho těla, aniž byste reagovali odpovídajícím pohybem.
Až toto dokážete, váš protivník nebude schopen vás zachytit nebo kontrolovat,
ale vy si svého protivníka budete plně vědomi a budete ho kontrolovat.
Když dosáhnete tohoto stupně citlivosti, neexistuje síla, která by vás porazila.
V bojovém umění existují tisíce technik a metod.
Více než na technice a zaujmuté pozici však záleží na fyzické kondici (silnější poráží slabšího)
a rychlosti (rychlejší poráží pomalejšího),
takže slabší zákonitě podlehne silnějšímu a pomalejší rychlejšímu.
To se však týká fyzické zdatnosti, a ne dovednosti, o níž hovoříme my.
Existují techniky, které s pouhou silou čtyř uncí dokáží zvládnout sílu tisíce liber.
Takové techniky se však nezakládají na hrubé fyzické síle.
Sledujte pozorně dovednost starého muže, který se bez problémů ubrání mnoha protivníkům najednou.
Z toho vyplývá, že vítězství zde nepodmiňuje rychlost.
Při cvičení tchaj-ťi by měl být váš postoj vyvážený jako misky vah.
Když se pohybujete, váš pohyb by se měl odvíjet bez většího úsilí, podobně jako otáčení kola.
Musíte se umět pohybovat podle potřeby a na základě měnící se situace.
Pokud se vám to nedaří, vytváříte si dvojité těžiště.
Mnozí z těch, kteří praktikují bojové umění, se neumějí správně pohybovat
a nemohou tedy následovat průběh pohybu svého protivníka.
V zásadě je to proto, že stále opakují tutéž chybu: dvojité těžiště.
Abyste se vyvarovali chyby dvojitého těžiště, musíte chápat, že pozitivní a negativní se zákonitě doplňují.
Pak porozumíte i toku vnitřní energie a opakováním a zušlechťováním technik tchaj-ťi
a rozvojem vnitřního uvědomění budete moci využívat a řídit vnitřní sílu svou vůlí.
Princip tchaj-ťi je naprosto jednoduchý: podvolte se a sledujte vnější síly.
Mnoho lidí tento jednoduchý a zjevný princip ignoruje a snaží se o všelijaké málo účinné a nepraktické metody.
To má za následek rozvoj toho, čemu se říká chyba jednoho palce,
která se, pokud se jí nechá prostor, může natáhnout do délky tisíce mil.
Všichni žáci tchaj-ťi by si toho měli být vědomi a pracovat pečlivě.
Zdroj: Klasické tchaj-ťi – Waysun Liao
Alternativní verzi překladu teorie tchaj-ti čchüan naleznete také na:
Teorie tchaj-ťi čchüan od Wang Cung-jűe ze Šan-jou (World Chen Xiaowang Taijiquan Association)
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Popořte nás