Pojednání mistra Wu Jü-sianga (1812–1880)
M istr Wu Jü-siang (Wu Yuxiang), žijící v letech 1812–1880, studoval tchaj-ťi čchüan nejprve u Jang Lu-čchana (Yang Luchana) a poté u Čchen Čching-pchinga (Chen Qingpinga). Je autorem stylu Wu Chao (Wu Hao) a v roce 1850 napsal pojednání o tchaj-ťi čchüan. Wu Jü-siang se učení příliš nevěnoval a měl jen málo studentů. Patřil k nim např. jeho synovec Li I-yu, žijící v letech 1832–1892, který jako jeden z prvních zaznamenal teorii a principy tchaj-ťi čchüan a jeho díla jsou významnými zdroji informací o původu a historii tohoto bojového umění.
Využijte svou mysl k procvičení vnitřní energie. Nechte vnitřní energii klesnout a propojit s tělem.
V konečné fázi je možno ji zhustit do kostní dřeně.
Usměrněte svou vnitřní energii tak, aby protékala celým tělem, dbejte na to, aby plynula volně a hladce.
Nakonec dokážete její tok směrovat na základě své vůle.
Jakmile se vaše vnitřní podstata (esence) a duch pozvednou, mizí neohrabanost a pomalost.
Tomu se říká prodloužení a zavěšení temenního bodu.
Jakmile mezi myslí a vnitřní energií volně probíhá vzájemná výměna,
pak pohyb nabývá na dynamičnosti a plynulosti.
Tomu se říká výměna pozitivního a negativního.
Při přenášení vnitřní energie má tato energie poklesnout, má být propojená, uvolněná a celistvá.
Síla by měla být soustředěna jedním směrem.
Během pohybu byste měli být soustředěni do středu těla, vyvážení, stabilní a cítit se pohodlně.
Důležité je také kontrolovat osm směrů.
Cirkulace vaší vnitřní energie se podobá provlékání vlákna perlou o devíti kanálcích.
Jen takto nic nebrání volnému toku.
Kultivace vaší vnitřní síly se podobá zušlechťování kovu na nejčistší ocel. Pak ji již nic nemůže zničit.
Při cvičení forem byste měli být jako orel, který se volně vznáší ve vzduchu,
ale zároveň se dokáže v okamžiku vrhnout na zem a popadnout do spárů zajíce.
Vaše mysl by měla být soustředěná jako mysl kočky – mírumilovné kočičky,
která je schopná v okamžiku zbystřit a následovat pelášející myš.
Jste-li v klidu, měli byste být jako hora. Pohybujete-li se, měli byste se podobat říčnímu proudu.
Zhušťování vnitřní síly by se mělo podobat napínání luku, vysílání vnitřní síly vystřelení šípu.
V pohybu tchaj-ťi opisujte oblouk, ale zároveň si buďte vědomi přímé linie pohybu.
Během vnitřního cvičení shromažďujte energii potřebnou pro její přeměnu na vnitřní sílu.
Přeměna energie vychází z páteře. Změnu pozice provází pohyb celého těla.
A proto má „natažení“ v tchaj-ťi za následek „vyslání“ a „přerušení“ vede ke „spojení“.
Když se pohybujete směrem dovnitř a ven, vaše tělo se chová jako harmonika – natahuje se a smršťuje.
Při pohybu dopředu a dozadu se váš postoj mění pružným, dynamickým způsobem.
V tchaj-ťi měkkost a poddajnost vytvářejí sílu a odolnost.
Správné dýchání má za následek uvolněný a pružný pohyb těla.
Kultivujte svou vnitřní energii přímým způsobem a nezpůsobíte si tím žádnou újmu.
Shromažďujte ji však nepřímo a vybudujete si tak velké rezervy.
Při přenášení síly funguje vaše mysl jako standarta, vnitřní energie jako prapor a váš pas jako vlajka.
Když pracujete na zdokonalení forem, začínejte většími a rozmáchlejšími pohyby,
ty se časem stanou kompaktnějšími a soustředěnějšími.
Také se říká: Není-li pohybu, zůstaňte v klidu.
Sebemenší změna však musí být provázena odpovídajícím pohybem.
Vnitřní síla by měla zůstávat ve stavu rovnováhy mezi uvolněním a neuvolněním, napnutím a nenapnutím.
I když je vnitřní síla přerušena, mysl by měla zůstat v neustálé činnosti.
Také se říká: Nejprve ukázněte mysl, poté vycvičte tělo.
Uvolněte břicho a nechte vnitřní energii zahustit do kostní dřeně.
Zklidněte ducha a uklidněte tělo. Věnujte neustálou pozornost své mysli.
Mějte na mysli, že jakmile se pohybujete, vše by mělo být v pohybu.
Když se nehýbete, vše by mělo být v klidu.
Když se při cvičení formy Strkání rukama s partnerem (pozn.: jde o tchuej-šou, párové cvičení)
pohybujete dopředu a dozadu,
vaše vnitřní energie by měla být přitištěna k zadní části těla a zhušťovat se v páteři.
Váš duch by měl být řízen vnitřně, navenek byste měli vyzařovat klid a pohodu.
Měníte-li pozici, musíte si počínat jako kočka. Práce s vnitřní energií se podobá navíjení hedvábí.
Působení vnitřní síly by se mělo podobat předení vlákna na kolovrátku.
Pas se při pohybu otáčí jako hřídel kola.
Zdroj: Pojednání mistra Wu Jü-sianga (1812−1880) z knihy Klasické tchaj-ťi – Waysun Liao
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Podpořte nás