Práce očí
S oulad pohybu a správné „oční metody“ (tj. odpovídající způsob používání očí) – „jen fa“ (yan fa) − by neměl chybět v žádné formě tréninku, ať už se jedná o tchao-lu (taolu), tj. plynulé cvičení sestav, tchuej-šou (tuishou), tj. párové cvičení, san-šou (sanshou), tj. volný boj, nebo o trénink zbraní.
Ve skutečnosti by pohyb očí měl doprovázet všechny navzájem propojené pohyby (pozn.: ve smyslu řetězce pohybů, v němž se postupně zapojují související části těla), ať už viditelné navenek, nebo skryté, které se odehrávají uvnitř, jako například ťing (esence), čchi, šen (duch) nebo i (záměr).
Tento aspekt tréninku zmiňuje „Rozluštění tchaj-ťi krok za krokem“ od rodiny Jang: s očima souvisí poučka „dívejte se dopředu−pohlížejte vzad−ochraňujte levou stranu−předvídejte zprava“ a zásadní je přitom zapojení ducha.
„Výklad lidského těla prostřednictvím tchaj-ťi“ od rodiny Jang také uvádí, že
- Srdce je pánem těla; oči jsou rašící výhonky srdce.
- Duch se rodí v srdci a projevuje se skrze oči. Duch vzplane, záměr následuje, oči odhalují.
- Oči vedou ruce, oči následují ruce; pohybují se v souhře.
Čchen Sin (Chen Xin) z rodiny Čchen ve svém „Původním vysvětlení tlačících rukou v tchaj-ťi čchüan“ uvádí: „Ruce a oči jsou živé; nepohybujte s nimi nahodile.“ Když se hýbete, jsou dynamické i vaše oči, které přesně napodobují váš pohyb v duchu principu: „dívejte se dopředu−pohlížejte vzad−ochraňujte levou stranu−předvídejte zprava“; pohled tedy nebloudí nesoustředěně, ani není náhodný.
Směr pohledu musí být v souladu se směrem rotace těla, tak aby ve všech částech pohybu
panovala shoda „rukou-očí-těla-kroku“.
Pohybuje-li se jedna část, pohybují se všechny části; zastaví-li se jedna část, zastaví se vše/celek.
Jang Čcheng-fu (Yang Chengfu) ve svém “Pojednání o praxi tchaj-ťi čchüan“ uvádí: „I když pohled směřuje rovně a nic mu nestojí v cestě, zůstává živý – ve střehu, a v okamžiku změny vyvažuje a doplňuje způsob vedení rukou a polohu těla.“
Směr pohledu během cvičení se může lišit. Někteří lidé zastávají názor, že se máte dívat vpřed přes ukazováček nebo špičku prstu. Nebo že máte věnovat pozornost ruce vpředu, nahoře apod. Jiní si myslí, že hlavní směr pohledu se soustředí na „nepřítele“, zatímco periferní vidění stráží levou stranu a předpovídá pohyb zprava. Tchaj-ťi čchüan stylu Jang uvádí, že za normálních okolností se oči dívají vpřed, vpřed na a přes ruku pohybující se před očima, avšak nejde o „prázdný/tupý“ pohled. Oči se zároveň dívají vpřed a dolů, směr pohledu určuje konkrétní pohyb dominantní ruky.
Ve skutečnosti existují dvě metody.
První možností je rovný pohled: oči se dívají přirozeně vpřed, bez jakéhokoli výrazu či emoce. Druhá je metoda tří bodů: oči (jako počáteční bod) se dívají skrze špičky prstů jedné či obou rukou (středový bod) a pohlížejí na imaginárního nepřítele (konečný bod). Což je v souladu s tím, co řekl Čchen Sin: „oči se dívají vpřed, světlo vyzařuje ven do čtyř směrů“. Nedívejte se upřeně na svou vlastní ruku nebo střídavě na pravou a levou ruku. Upřený pohled na ruce místo toho, abyste sledovali pohyb těla, brání dalšímu volnému pohybu, znemožňuje, aby mohl pohled pokračovat a rozšiřovat se do dálky.
Po určité době se prostor před vámi stane bodem v dálce, takže vzdálenost před vámi se vytváří podle míry soustředění a u každého se liší. Tím je určeno, jak dalece je každý člověk schopen se soustředit. To umožňuje, aby tchaj-ťi čchüan plně ukázalo svou skrytou, avšak vydatnou sílu, aby bylo dosaženo charakteristické nejvyšší úrovně, kdy síla „proniká a proráží“ a předvádí, „že pohyb ustává, avšak záměr zůstává; záměr končí, ale myšlenka pohybu pokračuje.“
Zdroj: Eye Method – Chinese Whispers
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Podpořte nás