Proč cvičí každý učitel jinak?
L idé se mě často ptají, proč cvičí každý učitel jinak. Jednou z věcí, nad kterou si mnoho studentů tchaj-ťi čchüan (taijiquan) nejvíce láme hlavu, je, proč cvičení učitelů z Čchen-ťia-kou (Chenjiagou) působí tolik odlišně. Konec konců, studovali z velké části u stejných učitelů, jak je tedy možné, že „vypadají při cvičení tak odlišně“.
Nejprve si ujasněme, na co se vlastně díváme. Čchen tchaj-ťi čchüan je vnitřní bojový styl, v němž je každý pohyb řízen záměrem. Čchen Sin (Chen Xin) používal jako názorný příklad použití záměru analogii se spisovatelem, který píše esej. „Pohyb pera přenáší záměr spisovatele a na papíře zhmotňuje to, co má spisovatel v úmyslu. Ruka napíše to, co mysl vyprojektuje. Psaní vyžaduje plnou pozornost a naprosté soustředění autora.“
Když začnou studenti tchaj-ťi čchüan trénovat, musí se velmi usilovně soustředit na to, co právě dělají – na to, kde je váha, na postavení rukou, nastavení těla atd. atd… V důsledku toho může v mysli vzniknout napětí, pohyby se rozpojí a nebudou plynulé. Aby byl pohyb přirozený, nenásilný a plynulý, je zapotřebí dlouhou dobu vytrvale cvičit.
Vraťme se k analogii se psaním. Vzpomeňme si, jak jsme se začali učit psát. Nejprve nám ukázali písmena abecedy. Seznamovali jsme se s pravidly, jak vykroužit „a“, jak „b“ atd. Písmenka jsme usilovně opisovali a opisovali, dokud jsme se nenaučili, jak každé z nich napsat správně. Potom jsme začali vázat písmena k sobě a tvořit slova, slabiku po slabice. Po čase jsme „najednou“ zjistili, že píšeme plynně a bez potíží.
V tchaj-ťi čchüan postupujeme podobně. Nejprve se učíme pravidla, která platí pro jednotlivé části těla, učíme se, jak se pohybovat předepsaným způsobem. Když se požadavky stanou naší druhou přirozeností a my už se nezabýváme tím, kde mají být ruce, v jakém směru či úhlu, kde je váha, s pohyby se vnitřně ztotožníme (osvojíme si je).
Nepřekvapuje nás, když si každý z našich spolužáků vytvoří svůj vlastní osobitý rukopis. Pokud dodržují principy, pochopíme, co píší. Totéž by mělo platit, všímáme-li si rozdílů mezi mistry tchaj-ťi čchüan. Každý, pro koho je problémem vyrovnat se s odchylkami mezi Čchen Siao-wangem (Chen Xiaowangem), Ču Tchien-cchajem (Zhu Tiancaiem), Čchen Siao-singem (Chen Xiaoxingem), Wang Sienem (Wang Xianem), Čchen Čeng-lejem (Chen Zhengleiem) a dalšími, možná chybuje v tom, že zaměňuje projev se způsobem.
Zdroj: Why do the teachers all do it differently? in Talking Chen Taijiquan by David Gaffney
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Podpořte nás