Sebepoznání a meditace (3. díl): Voda a vlny
Při pátrání po vlastním Bytí, po vlastním Já, musíte umět jasně rozlišit mezi tím, co je Bytí a co ne, mezi Já a ne-Já. Pokud se to nenaučíte, začnete se časem v meditaci ztrácet. Nejlépe se Bytí (Já) definuje v záporu: „To, co si uvědomujeme, není Bytí“. Vše, co je předmětem naší pozornosti, co můžeme vnímat, nejsme my sami.
V minulých dílech jsme si řekli, že Bytí (Já) si můžeme uvědomit tak, že na něj obrátíme pozornost. To ale neznamená, že si Bytí můžeme uvědomit jako něco od sebe odděleného. Ono „obrácení pozornosti“ je vlastně stažením pozornosti zpět do Bytí. Samotné Bytí pozorovat nelze, můžeme jím pouze být. Své vlastní Já nemůžeme najít, můžeme se jím ale vědomě stát.
U smyslových vjemů nebo běžných myšlenek dokážeme snadněji pochopit, že nejsou naším Já. Horší to je u pocitů nebo stavů, které meditaci doprovázejí. Někteří lidé vnímají světla, jiní nekonečný prostor, pocit klidu nebo různé úrovně blaženosti. Ale i na tyto vjemy platí: „To, co si uvědomujeme, nejsme“. Také tyto příjemné zážitky nejsou ničím jiným, než obsahem mysli. Navíc jde vždy o tělesné pocity, i když je lidé pro jejich velkolepost nazývají „duchovními zážitky“. Pokud ale vůbec máme rozlišovat na „duchovní“ a „neduchovní“, tak je duchovní jen lidský duch sám, tedy Bytí bez přívlastků, a nic jiného.
Lidé nejsou jednotlivými „rybami“ plujícími v moři světa,
ale vlnami na oceánu Bytí.
Jeden starý čínský koan říká: „Ne voda a ryby, ale voda a vlny“. To znamená, že lidé nejsou jednotlivými „rybami“ plujícími v moři světa, ale vlnami na oceánu Bytí, tedy zároveň projevem existence i její neoddělitelnou součástí. Tento koan můžeme chápat i v rozsahu jedné lidské bytosti. Vše, co vnímáme jako obsah mysli, je vlnou povstávající z hloubky naší existence. Obsah naší mysli proto není něco od nás odděleného, natož nepřátelského, je to jen pohyb našeho Bytí. Rozlišování mezi Já a ne-Já, je tedy rozlišováním mezi Bytím v klidu a Bytím v pohybu.
Proč tedy rozlišovat mezi klidem a pohybem, když je obojí jediným Bytím? Je to proto, abychom nejen chápali, že to tak je, ale skutečně to zažívali. A jedna z cest vede právě přes rozlišování Já a ne-Já. Dokud nás obsah mysli ovládá natolik, že nevíme, kým jsme, je potřeba tento trénink pozornosti:
Vnímejme veškerý obsah mysli ne jako něco cizího, ale jako pohyb vlastního Bytí. Zároveň ale rozlišujme mezi Já a ne-Já. To se dělá tak, že vše, co si uvědomíme, považujeme za ne-Já a dále už to nesledujeme. To co zbyde, je Bytí (Já), které si ale nemůžeme uvědomit, pouze jím Být.
Může nám pomoct představa, ve které umístíme vědomí sebe sama kus za svým tělem, abychom tak pomyslně oddělili své Já a ne-Já. Z tohoto „místa“ pak pozorujeme veškerý obsah mysli. Každým cvičením, ve kterém si připomeneme, že jsme a následně odlišujeme své Já od všeho ostatního (ne-Já), se stává vědomí Bytí zřetelnější a pevnější a člověk pociťuje radost a štěstí bez vnější příčiny.
Na závěr znovu připomínám, že veškerý obsah mysli je Bytím v pohybu, není to tedy nic nepřátelského, co je potřeba odstranit. To, co se chceme naučit, je umět k obsahu mysli zaujmout správný postoj, aby nás přestal ovládat. Vědět, že nemusíme každou myšlenku následovat a rozvíjet, ale že ji můžeme pouze nechat přijít a zase odejít.
Je to jako kdyby vám někdo házel jeden míč za druhým a úkolem bylo ho pouze chytit a odložit stranou. Jakmile si nějaký míč začnete prohlížet nebo si s ním pohrávat, deset dalších vám uteče. Nechytejte se proto na žádnou myšlenku, stále si buďte vědomi toho, že jste a obsah mysli pozorujte s láskou jako pohyb vlastní existence. Pak to půjde snadněji. Přeju hodně trpělivosti na cestě k sobě a těším se u dalšího dílu.
Ondřej Stehlík
Ondřej Stehlík se více než čtvrt století věnuje meditační praxi a píše o tom, co sám prožil a co se mu osvědčilo. Inspiraci čerpal během let z desítek knih a přednášek zejména soudobých autorů. Nejvíce si váží těch, kteří se za mistry nebo učitele nepovažovali a přesto inspirovali druhé, aby se vydali vlastní cestou. Snad proto, že být na vlastní cestě vždy považoval za důležitější než někoho slepě následovat.
Od roku 2012 studuje také bojové umění Čchen tchaj-ťi čchüan (Chen taijiquan) a umění práce s dechem – čchi-kung (qigong).
Celý seriál o meditaci naleznete po kliknutí na: Sebepoznání a meditace
1 odpověď
[…] Už jste četli: Sebepoznání a meditace (1. díl): Buďte Sebepoznání a meditace (2. díl): Síla pozornosti Sebepoznání a meditace (3. díl): Voda a vlny […]