Navíjení hedvábí
T ypický spirálovitý pohyb tchaj-ťi čchüan, známý jako chan-s´-kung (chansigong), uvolňuje malé i velké klouby a zvyšuje rozsah pohybu. Klíčem ke správnému navíjení hedvábí je spojitý pohyb celého těla vycházející ze středu, tzv. tan-tchienu (dantianu), a spojení se zemí, tj. pruživá síla (pcheng ťing /peng jing/). Jde o cvičení obzvláště příznivé pro lidi, kteří se zotavují z fyzických nemocí či zranění.
Navíjení hedvábí je pojmenováno podle vlastností prováděného pohybu. Říká se, že se podobá pohybu pavouka, který spřádá síť (pozn.: jiné zdroje uvádí, že připomíná pohyb bource morušového produkujícího vlákno, z něhož se vyrábí hedvábí). Spřádací žláza se dotkne větve a vlákno se jemně vine k dalšímu místu. Pohybuje-li se pavouk příliš rychle nebo pomalu, vlákno se přetrhne a/nebo zašmodrchá a je ztraceno. Pohyby musí být plynulé. Rozvine-li se schopnost těla přirozeně plynout, stane se navíjení hedvábí hluboce uspokojivým, léčivým a krásným uměním.
„Pohne-li se jedna část, pohnou se ostatní části.“
Všechny pohyby musí vycházet z tan-tchienu, tj. středu těla. Navíjení hedvábí učí tělo pohybovat se jako celek vedený oblastí tan-tchienu. Západní anatomie zpravidla tuto oblast nezná. V tchaj-ťi čchüan se jedná zároveň o fyzické místo i centrum energie. Důležité je si uvědomit, že tan-tchien není spojen s žádným napínáním svalů nebo pohybem. Existuje mnoho způsobů, jak tan-tchien v těle vnímat, a spolu s tím, jak cvičenec získává zkušenosti, se jeho pochopení mnohokrát prohlubuje a mění.
Tři koncepty tan-tchienu
První a nejjednodušší je představa, že tan-tchien je umístěn v oblasti mezi hrudním košem a bránicí a oblastí, v níž se klouby nohou spojují s boky/kyčlem. Tento popis používá snadno pohyblivé klouby těla, které může začátečník zpravidla začít ovládat. Hrudní koš se pohybuje ohýbáním a zavěšováním páteře. Kulovité hlavice a kloubní jamky nohou a kyčlí rotují.
Tan-tchien je také chápán jako energetický bod, který se nachází asi 3−5 centimetrů pod pupíkem a který může mít velikost od špendlíkové hlavičky až po baseballový míček. Tuto formu tan-tchienu je možné vyživovat prostřednictvím dechových technik, čchi-kungu a záměru a také fyzickými cvičeními.
Někde uprostřed mezi těmito dvěma definicemi tan-tchienu – jako obrovské plochy těla a oblasti o velikosti špendlíkové hlavičky – se vyskytuje třetí koncept pohybu kruhu vedeného záměrem spíše než svaly.
Tan-tchien se pohybuje nezávisle na kyčlích a je zdrojem pohybu zbytku trupu, nohou a paží. Právě tento typický koncept odlišuje tchaj-ťi od jiných druhů pohybu. Jedině správným používáním tan-tchienu lze dosáhnout správného propojení těla a získat pcheng-ťing, tj. správnou sílu. Čchen tchaj-ťi čchüan učí pohyb tan-tchienu pomocí speciálního cvičení.
Kultivace těla a mysli
Chápat tan-tchien a pracovat s ním je pro nás obtížné zčásti proto, že jsme tolik zvyklí mít svou mysl ve své hlavě. Ale mysl je možné spojovat s celým tělem, nejen s mozkem. Toto se nazývá kultivací spojení těla a mysli a tchaj-ťi jako celek tuto dovednost rozvíjí. Když se vědomě zaměříme na tan-tchien, nahromadíme v něm energii, kterou můžeme dále transformovat prostřednictvím čchi-kungu do duchovní energie, nebo ji ovládat/řídit skrze pcheng-ťing nebo propojit celé tělo pro bojové účely.
„Abyste porozuměli pohybu, musíte ho provést 10 000krát. Tomu se říká Škola deseti tisíc opakování.“
„Trénink je Cestou.“
Miyamoto Mushashi
Náhrada za trénink neexistuje. Člověk může mít ty nejlepší instrukce na světě, ale bez cvičení jsou všechna slova a teorie k ničemu.
Pohyb tan-tchienu a vnitřní spirála
Jakmile tělo pochopí pohyb tan-tchienu, zbývající části těla se začnou pohybovat v reakci na otáčení středu. Někdo říká, že pohyby jsou sladěny tak, aby probíhaly současně, avšak z „koordinace“ můžeme mít pocit řízení všech částí. Při navíjení hedvábí se tělo pohybuje přirozeně, vedeno tím, jak se svalstvo obtáčí kolem kostí pružně napojených na vazy a klouby. Nejde o dovednost, kterou lze napodobit, ale kterou je třeba pěstovat soustředěným používáním tan-tchienu.
Když se tan-tchien pohybuje, vzniká v celém těle spirála. Tato spirála se rozšiřuje vzhůru přes hrudník do ramen, loktů a zápěstí a dolů přes boky, kolena a kotníky. Klouby jsou vedeny pohybem tan-tchienu, ale spirála je těsně navázaná. Pochopení pcheng-ťingu je opět nezbytnou součástí správného pohybu navíjení hedvábí.
„Třicet paprsků se setkává ve středu kola. Užitečným ho dělá právě středový otvor.“
–Tao Te Ching, Chapter Eleven
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Podpořte nás
1 odpověď
[…] ֍ Charakteristický spirálovitý pohyb tchaj-ťi čchün, známý jako chan-s´-kung (chansigong), uvolňuje malé i velké klouby a zvyšuje rozsah pohybu. Klíčem ke správnému navíjení hedvábí je spojitý pohyb celého těla vycházející ze středu, tzv. tan-tchienu (dantianu), a spojení se zemí, tj. pruživá síla (pcheng ťing /peng jing/). Jde o cvičení obzvláště příznivé pro lidi, kteří se zotavují z fyzických nemocí či zranění. Více o tomto spirálovitém pohybu se dozvíte v článku NAVÍJENÍ HEDVÁBÍ. […]