Tchaj-ťi čchüan – dech a mysl
„Čchi (dech) by měla být probuzena. Šen (duch) by měl být shromážděn uvnitř.“
C elé dny a noci plynule dýcháme. Při běžných činnostech tomu zřídkakdy věnujeme pozornost. Když se lidé začnou zabývat studiem různých technik dýchání, např. břišním nebo hrudním dýcháním, na svou přirozenost bohužel zapomenou: příliš se snaží a jsou jako stroj, vydávají hlasité zvuky a ztuhne jim tělo. Domnívají se, že smyslem je nasát co nejvíce vzduchu, a vydávají se špatnou cestou.
Pokud neuvolníme tělo a nepoddáme se vnitřnímu tlaku, který vzniká uvnitř těla, když se plíce plní vzduchem, omezujeme přirozené dýchání. K většímu rozsahu pohybu (otevření těla) dojde, pokud se tělo poddá vnitřnímu tlaku a plynule se uvolňuje a rozpíná. Vzduch do těla netlačíme silou, jako když nafukujeme balón. Pokud prostudujeme anatomii, zjistíme, že bránice při nádechu táhne plíce dolů, čchi přitom klesá do tan-tchienu. Při výdechu bránice nenásilně vystoupá do uvolněné pozice. Tento pocit (vjem) vnitřního pohybu uvnitř těla je smyslem všech vnitřních stylů/technik.
Je-li tělo v klidu (když sedíme nebo stojíme), dech se přirozeně prodlouží a zpomalí. Pokud začneme být fyzicky aktivní a dáme se do pohybu (chodíme, kopeme, skáčeme apod.), tělo potřebuje větší množství kyslíku a dech se zkrátí a zrychlí.
Pro dech platí totéž co pro procvičování forem: smyslem je nalezení a oprava toho, co blokuje přirozený pohyb těla, nikoli bezmyšlenkovitá, násilná změna jen proto, abychom dosáhli požadovaného cíle.
Když se mysl bezprostředně a plně soustředí na cvičení a oprostí se od jakýchkoliv rozptylujících myšlenek, které se v ní objeví, šen (shen), tj. mysl – logika a srdce – emoce, se sjednotí. I (yi), tj. vůle/záměr, je zcela zaměstnána tím, co děláme.
V podstatě jde o splynutí mysli a těla, které se stávají jedním. Kombinace síly mysli a těla vede k převaze záměru nad silou. Když forma (čchüan) následuje funkci (kung – dovednosti), energie se přirozeně projeví. Jak může být mysl klidná, když je ztracená v hlubokém studiu a pátrání po tom, jaká je „choreografie“ pohybů?
Zdroj: Tai Chi Chuan Ching by Zhang Sanfeng (Taichi for health)
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Podpořte nás