Tok (proudění) čchi
T chaj-ťi čchüan (taijiquan) cvičíte správně tehdy, když se vaše klouby a svaly pohybují bez omezení a tok energie čchi (qi) je plynulý, bez blokád. Existuje rčení: „Aby voda tekla, nejprve vybuduj kanál“.
Energie čchi (qi) je jemná abstraktní látka, která vytváří a udržuje životní procesy v lidském těle. Je obtížné ji pozorovat přímo, ale její existenci vnímáme prostřednictvím pocitů těla a podle toho, jak se mění prostředí jedince.
Čchi (qi) lze přirovnat k vodě; břišní dýchání funguje jako tlakové čerpadlo; tan-tchien (dantian) je tlaková nádoba; meridiány jsou vodovodní potrubí; končetiny jsou větší trubky; a srdce (mysl) je generátor. Mysl je schopná upravit dýchání, které usnadní naplnění tan-tchienu (dantianu) a zesílení tlaku.
Dýchání musí být hluboké, dlouhé, jemné, mírné, plynulé, měkké a v rytmu pohybů.
Pomocí dechu se energie čchi (qi) dostává po meridiánech do končetin. Proces distribuce (za pomoci záměru) je následující – 60 % vody postupuje nahoru, ve spirále stoupá přes ramena a postupuje do loktů, zápěstí, pak dlaněmi do prstů, nejdříve do malíčků, pak do prsteníčků, prostředníčků, ukazováčků a do palců. 40 % putuje dolů, prochází oběma kyčlemi dolů do nohou, postupně do kolen, kotníků, chodidel a do prstů u nohou.
Tok čchi (qi) následuje otevírající, rozpínající pohyby a výdech. I poté, co vnitřní čchi (qi) dosáhne končetin, musíme být plni vnitřní síly – „čchi (qi) musí být přítomna na všech možných místech“.
Rozhodující je uvědomělé neboli vědomím řízené dýchání.
Pomocí obráceného břišního dýchání postupně sílí krouživé pohyby v tan-tchienu (dantianu). Malé pauzy mezi nádechy a výdechy naplňují oblast břicha jako nafouknutý balon, aby se stala „zvenku měkkou jako bavlna, uvnitř pevnou jako ocel“. Celým tělem prostupuje pocit čchi (qi).
Když je přítomna pruživá síla tlačících rukou a s ní i schopnost čan-liang-nien-suej (zhan-liang-nian-sui), tj. přilnout/slepit – spojit – přidržet/lepit – následovat*, pak je možné v každé části dosáhnout propojení se soupeřem. Po čase se vytvoří silný jin pro útok a obranu, stejně jako možnost vydávat sílu.
* Pozn.: Vít Vojta v Umění tchaj-ťi čchüan definuje tyto čtyři schopnosti následujícím způsobem:
- čan je slepení, tj. zvednutí a vytažení do výšky
- nien je setrvání u druhého, točení se kolem
- lien je odložení sebe, nevzdalování se druhému
- suej je odpověď na pohyb druhého
Zdroj: The flow of qi (Chinese Whispers) – Davidine Siaw-Voon Sim
Překlad a textová úprava: Darja Ždanová, Alena Koutecká
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Podpořte nás