Tři pilíře Čchen tchaj-ťi čchüan
T chaj-ťi čchüan (běžněji známé jako tchaj-ťi, tajči nebo taiči) stylu rodiny Čchen je bojové umění založené na teorii tradiční čínské medicíny a konceptu rovnováhy dvou doplňujících se sil, které se nacházejí ve vesmíru a jsou označovány jako jin a jang.
Tchaj-ťi čchüan lze doslovně přeložit jako „pěst velkého/nejvyššího předělu“. Bylo vytvořeno generálem Čchen Wang-tchingem (Chen Wangtingem) [1580–1660] z Čchen-ťia-kou (Chenjiagou), vesnice rodiny Čchen, malé farmářské obce na severu střední Číny v provincii Chenan (Henan). Generál Wang-tching zkombinoval bojové umění své rodiny se znalostí klasické medicíny a filozofie, aby vytvořil tchaj-ťi, sebeobranný systém a zdravotní cvičení založené na rovnováze prvků jin a jang. Protože je tchaj-ťi bojové umění, musí plnit dvě funkce:
- musí být zdraví prospěšné a schopné léčit
- musí zajistit účinnou sebeobranu
Existují tři jedinečné principy, které se označují jako „tři pilíře Čchen tchaj-ťi čchüan“ a které zajišťují účinnou sebeobranu a přinášejí řadu úžasných zdravotních a léčivých účinků.
Tři pilíře Čchen tchaj-ťi čchüan
1. FANG SUNG (fang song) – „hluboké uvolnění“
V praxi Čchen tchaj-ťi čchüan vždy usilujeme o to, abychom v těle měli co možná nejmenší napětí. To umožňuje, aby čchi (qi) – životní (vitální) energie – přirozeně obíhala a tělo mohlo využívat vlastních zdrojů pro budování zdraví a síly. Čím více napětí budeme v těle mít, tím více bude naše energie zablokována a my budeme ve větší nerovnováze. To povede k tomu, že budeme slabí, což je podle tradiční čínské medicíny zdrojem bolestí a nemocí.
Důraz je třeba klást na správné nastavení těla (aby bylo v souladu s těžištěm), protože to nám umožňuje se uvolnit.
Během cvičení musíme věnovat plnou pozornost každé jednotlivé části těla, jakož i spojení všech částí těla do jednotného celku, neustále vše sledovat, abychom odstranili i sebemenší stopu napětí na kterémkoli místě. Nezáleží na tom, jestli cvičíme pro zdraví či sebeobranu. Vždy je potřeba si všímat všech částí těla – cítíte napětí v ramenou, v žaludku, ve spodní části zad, v nohou, prstech na nohou či rukou? Rozvíjejte svou schopnost nalézat místa na těle, v nichž máte napětí, pak toto napětí vědomě rozpouštějte.
2. ČCHAN S‘ ŤIN (chan si jin) – energie navíjení hedvábného vlákna
Jedná se o nepřetržitý spirálovitý pohyb celého těla – paží, trupu a nohou – typický pro tchaj-ťi. Čchi (životní/vitální energie) se v těle pohybuje ve spirálách a podporuje oběh. Při sebeobraně navíjení hedvábného vlákna neutralizuje vnější sílu a rozpouští ji do ztracena.
Pokud na naše tělo působí zvenčí síla, navíjení nedává této síle možnost se v tomto bodě opřít.
Navíjení hedvábného vlákna propojuje celé tělo a přivádí čerstvou čchi a krev do všech tkání, obzvláště do šlach a vazů, a v důsledku toho zlepšuje hojení namoženin, vymknutí a vyvrtnutí. Je to nejzdravější způsob, jak procvičovat naše klouby (ve spirálách a kruzích, nikoli v přímých směrech a úhlech, což napomáhá léčit zranění kloubů a u zatuhlých kloubů obnovuje původní rozsah pohybu).
3. I PU LI (yi bu li) – „použití záměru, ne vnější (povrchové) síly“ – nejdůležitější ze tří pilířů Čchen tchaj-ťi čchüan
Když cvičíme tchaj-ťi, mysl řídí čchi (životní energii) a čchi pohybuje tělem. Tento princip bychom měli neustále dodržovat a nikdy bychom neměli používat tupou, hrubou sílu. Pak budou naše pohyby stále přesnější a dokonalejší. Jakýkoli fyzický pohyb, který uděláme, začíná jako myšlenka na tento pohyb. Pohyby, které provádíme při našich běžných denních aktivitách, nám tak vešly do krve, že na ně téměř nemyslíme a obvykle současně uvažujeme o jiných věcech. Kolik pozornosti věnujeme například čištění zubů či otevírání dveří? Asi ne moc!
Během cvičení tchaj-ťi je naše pozornost plně zaměřena na to, co přesně děláme v daném okamžiku.
Je jedno, jestli zvedáme ruce, nakračujeme, kopeme, otáčíme pasem… vždy se plně soustředíme na každý drobný detail tohoto pohybu. Tímto způsobem se snažíme vybudovat co nejpevnější spojení mezi tělem a myslí. Věnujeme-li tomu dostatek času a praxe, naše tělo se mění a pohyby více a více vycházejí zevnitř. Tato proměna se velmi těžko popisuje slovy a je výsledkem soustavného, dlouhodobého tréninku. Dosáhneme ji opakováním zdánlivě jednoduchých pohybů tchaj-ťi.
Během cvičení se snažíme soustavně rozvíjet tyto tři pilíře Čchen tchaj-ťi čchüan. Neměli bychom nikdy sklouznout k tomu, že naše cvičení bude jen další běžnou denní aktivitou! Pak naše dovednost s každým dnem poroste a my si budeme užívat dokonalého zdraví do vysokého věku.
Dovednosti přicházejí postupně, jak trénujete pod vedením dobrého učitele! Studujte důkladně!
Zdroj: Three pillars of Chen Style Taichi – Bob Bacher
Překlad: Alena Koutecká
Dr. Bob Bacher je učitelem tchaj-ťi čchüan stylu rodiny Čchen (Chen) a žákem velmistra Wang Siena (Wang Xiana), jednoho ze 4 Buddhových bojovníků.
Při výuce Čchen tchaj-ťi pro zdraví a sebeobranu využívá kombinaci svých mnohaletých zkušeností chiropraktika a bohatých znalostí bojového umění. O tchaj-ťi říká: „Učit tchaj-ťi je úžasný způsob, jak pomoci lidem obnovit své zdraví a vitalitu a jak kultivovat vnitřní rovnováhu prostřednictvím tohoto starodávného umění, vědy a filozofie.“
Bob je zakladatelem Wang Xi’an Tai Chi. Nabízí workshopy a pobyty v Severní Americe, ve Střední Americe a v Karibiku. Více informací o Bobovi a jeho kurzech tchaj-ťi pro zdraví a sebeobranu naleznete na: www.dochenstyletaichi.com
Milí čtenáři, jsme rádi, že „chodíte“ na naše stránky! Pokud se vám publikované články líbí, můžete nás podpořit libovolným finančním darem. Pomůže nám pokračovat v naší činnosti i nadále. Vaší podpory si vážíme! Více informací naleznete na: Podpořte nás
1 odpověď
[…] Podrobněji jsou tyto pilíře popsány v článku: Tři pilíře Čchen tchaj-ťi čchüan. […]